torsdag 30 mars 2017

Nytt garn i butik, WoolSilk

Åh, jag jag har precis fått in ett nytt garn, WoolSilk från Hjertegarn!
Jag tycker så mycket om det! Det är ett tunt (riktigt tunt) lamullsgarn blandat med silke. Garnet är GOTS certifierat vilket är en av de hårdaste certifieringarna som finns. Äntligen ett steg i rätt riktning! Det har gått att få tag på ekologisk bomull och GOTS-tyger ganska länge, tycker jag. Men inom garnbranschen har de varit svårt att hitta garn som har en GOTS certifiering. Nu börjar det kanske byggas en ny väg!

GOTS-certifiering internationell miljömärkning och här granskas hela produktionskedjan. Bl.a måste produkten innehålla minst 70% ekologisk råvara. Dessutom måste speciella kriterier uppfyllas där största möjliga hänsyn till miljön. Mer info om GOTS finns att läsa här>>


Ett nystan WoolSilk innehåller hela 300m på 50 gram, vilket gör detta garn mycket drygt.
Det inte går åt mer än 4-7 nystan för en kofta i damstorlek. Det blir en garnkostnad på 228- 399 kr, i enkelt garn. Just strukturen på detta garn gör att du kan ha mycket variation på stickfastheten. Det går att sticka mellan 2-5 i enkelt garn och det håller fortfarnde formen bra. Jag gillar ju lite grövre garner(det går lite snabbare då;)) Jag har provstickat lappar på både 4 och 4,5 och det blir så bra! Stickar du i dubbelt kan du räkna med ca 6-9 nystan beroende på modell och storlek såklart!

Det har kommit en del design i garnet. Fina babymodeller och även till dam. På Ravelry finns massor du kan välja på. Jag skulle rekommendera Fingering grovlek till enkelt garn och till dubbelt garn skulle Worsted grovleken passa.

Här kommer lite bilder på vilka modeller jag blev sugen på till detta garn. =)

February Lady Sweater


Pan Am Jacket


 Pop Spots

Sen fungerar de flesta utav Linnéa Öhmans design, som är mångas favoritdesigner.

Lite av den design som Hjertegarn har kommit med kommer här:
Detta klassiska kit kan man ju inte babyn vara utan. Vantarna är oslagbara. Jag använde de till våra barn ända in i maj månad.

Så kul med virkat. Denna söta kofta går ända upp till storlek 3/4 år.

Denna kofta passar perfekt som en nätt sommarkofta.

I butiken har jag en Annissjal uppstickad. Den är riktigt skir och så vacker med den fina spetskanten nertill. Beskrivningen finns gratis på Ravelry.

bild från ravelry.

Hoppas att ni kommer gilla detta garn lika mycket som jag gör!
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar