torsdag 7 december 2017

Gratisbeskrivning på reflexmössa

Det här med reflexgarn har vi som handarbetat vetat om ett tag. Men i höst har det verkligen nått ut till resten av folket.. =) 
Det reflexgarn jag säljer kommer från tyska Rico. Efter ha tittat runt, känt och klämt valde jag att ta in detta garn som består av  en blandning av ull och akryl. (54% akryl, 30% ull, 16% glasfiber/reflextråd) 
Som många nog vet är jag inte så förtjust i syntetgarn vilket de flesta av reflexgarnerna är., så de gick bort för mig. Detta reflexgarn från Rico har en ullblandning och är så mjukt och skönt. Det finns både som printat och i enfärgat, 129kr/100gram.
Både jag och dottern behövde en rejälare mössa nu till vintern och det blir bara bättre om en samtidigt syns bättre i trafiken. Om ni också behöver en mössa i reflexgarn så får ni beskrivningen här! =) 


 Mössan passar till både mig och min dotter och våra huvuden är ca 55-56 cm i omkrets. Pälsbollarna som är gjorda av fuskpäls piffar till hela mössan.



reflextråd in action

Pälsbollarna har en trådögla som du kan använda när du syr i dom på mössan. Jag syr på tryckknappar på mössa och boll. Då kan jag lätt ta av bollen vid tvätt eller om jag vill använda samma boll på flera mössor. 


Mössan har en bred 1-1 resår och fortsätter med en grov fläta och 2-2 resår mellan  flätorna.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beskrivning på reflexmössa


Garnåtgång:1 hg Gluhwurmchen reflex, färg 08 svartStickor: rundsticka 7 mm, 40-60 cm
Övrigt: flätsticka, nål, måttband, varvräknare, 1 markör,  pälsboll
Masktäthet: 1 rapport, 12 maskor= 8 cm
Om du får fler maskor än rekommenderad masktäthet blir mössan mindre. Du behöver då gå upp i stickstorlek. Får du färre än rekommenderad masktäthet blir mössan större. Du behöver då gå ner i stickstorlek.

FÖRKLARINGAR
rm       rät maska
am      avig maska
*-*       upprepa varvet ut
fläta    sätt 3 maskor på en hjälpsticka
framför, sticka 3 räta maskor, sticka de 3 maskorna från hjälpstickan rätt.

GÖR SÅ HÄR:
Lägg upp 60 maskor på stickor 7 mm
Sticka runt, sätt en markör i varvskarven
Varv 1: *1 rm, 1 am*
Upprepa Varv 1 tills arbetet mäter ca 8 cm
Efter resår:
Varv 1-5: *2 am, 6 rm, 2 am, 2 rm*
Varv: 6: *2 am, fläta, 2 am, 2 rm*
Varv 7-10:  *2 am, 6 rm, 2 am, 2 rm*
Upprepa Varv 1-10 tills varv 31, därefter börjar minskning för mösskulle.
Varv 32: *2 am tills, 6 rm, 2 am tills, 2 rm* = 50 m
Varv 33: *1 am, 6 rm, 1 am, 2 rm*
Varv 34: * 1 am, 6 rm, 1 am, 2 rm tills* = 45 m
Varv 35: *1 am, 6 rm, 1 am, 1 rm*
varv 36: *1 am, fläta, 1 am, 1 rm*
Varv 37: som Varv 35
Varv 38: *2 rm tills*, 1 rm = 23 m
Varv 39: *rm*
varv 40: 1 rm, *2 rm tills* = 12 m
Varv 41: *rm*
Varv 42: *2 rm tills*. = 6 m
Ta av tråden och dra igenom de resterande maskorna. Fäst trådarna med nål. Sy fast en pälsboll för extra piff.
KLAR!


Lycka till!
 Tack för att du gillar min sida och uppskattar mina gratismönster. Som tack för att jag bjuder på detta får du gärna handla garn i min butik och uppskattar om du hänvisar till Garnadiset!  Använder du detta mönster i sociala medier får du gärna #garnadiset . TACK! =)


Beskrivningen är noga genomgången men fel kan ändå uppstå. Ser du något fel eller om något är otydligt så är jag tacksam om du kontaktar mig. Kontakta mig info@garnadiset.se.

Är du också sugen på att göra denna sjal? 
Jag skickar gärna material till dig. Garnkostnad är 129  kr, (ej stickor), frakt tillkommer 49kr. Då får du även ett pappersmönster på mössa utan extra kostnad. 
Beställningen gör du här>> . Märk beställningen med reflexmössa och ange vilken färg du vill ha.
 Jag skickar beställningen när jag mottagit betalningen.
Bankgiro 5036-1815 eller swish 123-368 08 40

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar