måndag 2 oktober 2017

Socktober!

Nu känns det att det är höst! Mmm, jag älskar hösten. Att få burra in sig i stickade sjalar, tjocktröjor och mössor. Och på kvällarna åker stickningen och en varm kopp te fram! Stickningen är i och för sig alltid framme hos mig... Men på hösten njuter jag ändå lite mer av min stickning.

I oktober kommer det vara fokus på sockor här på Garnadiset. Det kommer vara temakvällar som rör sig om sockstickning. Dessutom kommer det in nya stickor och nytt garn!

NYTT GARN
Först ut är Pairfect, ett sockgarn från Regia som är designat av Arne och Carlos. 
Med detta sockgarn blir sockorna identiskt lika. Det medföljer instruktioner på banderollen hur en går tillväga för att få de identiska. Detta sockgarn kom för några år sedan och har snabbt blivit populärt. Det har kommit i flera olika kollektioner och jag bestämde mig för att ta hem den kollektionen som jag tycker var snyggast. =)
Garnet kostar 102 kr, och består av 100 gr, 75% ull, 25% nylon och passar stickor 2½-3mm. Ett nystan räcker upp till storlek 45. Regia kommer från Tyskland och är välkända för sina sockgarner och sin kvaliteé. Just dessa Pairfect nystan är dessutom helt knutfria!!  Gratis beskrivning hittar ni här>> och mer information om hur du ska sticka med Pairfect finner du här>>

NYA STICKOR
Mer nytt som kommer under Socktober är stickor som passar till just sockstickning! Jag älskar stickorna från Addi och arbetar mest med dom. Addi har hög kvalitée på sina prylar och därför ar det extra roligt att de kommer med två nya stickor denna höst!  
Jag fick nys om dessa stickor redan i somras och försökte få hem dom men det var inte riktigt så lätt. Nu har jag äntligen hittat leverantörer som beslutat sig för att ta hem dom. Jag väntar med spänning.
Först ut är denna pyttelilla rundsticka som passar för en socka. På ena sidan är det en kort sticka och på den andra är det en längre sticka som en lättare kan sticka med. Den längre stickan hålls med fördel i höger hand, om jag får gissa. Den ser ut så här:
SockenWunder från Addi
Det har varit lite leveransförseningar vilket gör att jag vågar inte lova när den kommer men den bör komma i Oktober.

Den andra sticknyheten från Addi är denna AddiCrazyTrio och den bör komma i metten av oktober. Den består av tre stickor med en liten kort kabel i mitten av varje sticka så den lätt går att böjas.


TEMAKVÄLLAR
Så kommer vi till temakvällarna i oktober. Förr var det Drop-in som gällde på Temakvällarna. Men då de snabbt blivit populära och jag vill att alla ska möjlighet att lära sig just det temat handlar om så är det nu Föranmälan. Anmälan är även bindande. På temakvällarna är det tänkt att vi är en mindre grupp och vi går lugnt igenom varje moment. Det ska även finnas tid till lite prat och fika.


Sticka två sockor samtidigt, 17okt, 18.30-21.00

Att sticka sockor är kul och jag vet att jag inte är ensam om att bara en-sockor som ligger i projektpåsar i väntan på att den andra ska bli klar. Lösningen är att sticka två sockor på samma gång! Mer info och anmälan får du här>>  



Kortvarvshäl, 31 oktober, 18.30-21.00

Har du velat sticka sockor men tycker den där hälen verkar krånglig? Då är den häl någonting för dig! Kortvarvshäl, timglashäl eller bomeranghäl, ja kärt barn har många namn. Denna häl passar att sticka både från tån och upp eller från skaftet och ner. Den är superenkel och du slipper alla moment som behövs med en klassisk häl, såsom hällapp, upplockning av maskor och monskning av kil. 
Mer info och anmälan finns här>>


KAMPANJER

Såklart ska man ha bra stickor när en stickar sockor. Zing stickor är färgglada stickor som är en aning  spetsigar än Addi turbo och har blivit mångas favoritstickor. Passa på att köpa  Knit Pros Zingetui, för 269kr istället för ordinarie pris 315 kr. Gäller så långt lagret räcker, dock längst tom 2017-10-31.
Etuiet innehåller 15cm strumpstickor  i storlek, 2-2½-3-3½-4mm.


Du kan fortfarande fortsätta fynda Drops Merinogarner till 30% rabatt. Kampanjen, Merino Mania håller i hela denna vecka, t.o.m. 7/10-17



 Nu hoppas att vi får en härlig stickhöst! Varma hälsningar
Sofia




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar