onsdag 22 juni 2016

Mönster på virkad Disktrasa

Jag har fått dille på att virka! Tycker det är sååå roligt!

Min syster Cilla är mer en virkare än en stickare och har gjort en riktigt enkel och snygg disktrasa. Det har blivit väldigt populärt att virka disktrasor.
Garner som passar till disktrasor är bomull, bambu eller lin. Cilla har valt Blend Bamboo som består av 70% bambuviskos och 30% bomull, till sin disktrasa.
Bambun sägs vara antiseptisk, vilket är bra till en disktrasa. Bomull har en bra uppsugningsförmåga. Så blandningen bambu/bomull blir väldigt bra!


Beskrivningen är avslutad på två olika sätt. Om du vill ha den enklaste varianten gör du som på bilden under eller så gör man den lite mer arbetade med kräftmaskor som på bilden ovan..


En disktrasa kan bli en fin "gåbort" present istället för en blomma. Då kan man göra en egen banderoll om trasan . Vi valde  naturpapper och skrev enkel text bara och för att lyxa till det ytterligare kan man även sy dit en liten tag som på den aquafärgade disktrasan. 



TIPS!! Av garnet som blir över kan du göra en liten mindre duk och använda som putsduk till t.ex. speglar och glas. Fungerar superbra med bara lite vatten! Då slipper du använda onödiga kemikalier och så kan du städa med gott samvete. =)

När trasorna börjar bli lite sunkiga, kokar du dom i en kastrull med lite diskmedel.

Om du vill beställa garn till Cillas disktrasa gör du det här>>. Skriv vilken färg och antal nystan så skickar jag när betalningen är mottagen. Skriver du till att det är till disktrasan så skickar jag med ett pappersmönster. Blend Bamboo kostar 49 kr och frakt 49 kr tillkommer.


Klicka på färgkartan för att få den större.

Jag har nu uppdaterat beskrivningen 2018-05-31. =)

Här kommer beskrivningen:

Disktrasa med eller utan kräftmaskor
Virknål: 2,5
Garn: Blend Bamboo,  50 gram, fg 6029 aqua

Storlek: ca 19 cm bred x 21 cm lång
Masktäthet: 8 stgr x 10 mönstervarv= 10x10 cm

Disktrasa

V1. 49 lm
V2. 1 lm *1 FM * 48. =49m
V3. 1 lm, *1 FM *48. = 49 m
V4. 2 lm, 3st i nästa (2:a fm) FM. * Hoppa över 2 FM o sätt 3 st i 3dje FM * 15 ggr, avsluta med 1 stolpe i sista m på varvet. Vänd på arbetet. (Det blir 1 stolpe, 16 stolpgrupper o avslut med 1 stolpe på det varvet.)
V5. 1 lm, *1 FM* i varje m =49m

Upprepa varv 4 och 5, tills du fått 19 varv med stolpar.
Avsluta med 2 varv FM.


Disktrasa med kräftmaskor 

V1. 49 lm
V2.  fasta maskor i lm
V3. 2 lm, 3st i nästa (2:a fm) FM.  * Hoppa över 2 FM o sätt 3 st i 3dje FM * 15 ggr avsluta, med 1 stolpe i sista FM på varvet. Vänd på arbetet. (Det blir 1 stolpe, 16 stolpgrupper o avslut med 1 stolpe på det varvet.)
V4. 1 lm, *1 FM* i varje m  =49m

Upprepa varv 3 och 4, tills du fått 19 varv med stolpar.

Avsluta med 1 varv FM maskor runt hela disktrasan o virka kräftmaskor ( virka fm baklänges, från vänster till höger) i FM.

För er som vill veta hur man gör kräftmaskor finns en tydlig video här>>

Lycka till!
 Tack för att du gillar min sida och uppskattar mina gratismönster. Som tack för att jag bjuder på detta får du gärna handla garn i min butik och uppskattar om du hänvisar till Garnadiset!  Använder du detta mönster i sociala medier får du gärna #garnadiset . TACK! =)


8 kommentarer:

  1. Jag ser ingen skillnad på de två olika beskrivningarna.
    Bi_thoren@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, om du tittar på kanten på de två disktrasorna så ser du skillnaden. Den turkosa har en kant av kräftmaskor runt om vilket inte den vinröda har. Det är den enda skillnaden. mvh Sofia

      Radera
  2. Vad gör jag för fel,min disktrasa drar sig och blir sned ju längre jag virkar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samna här 😞 blir inte alls rakt utan virkningen böjer sig/ Lotta

      Radera
  3. Lite svårtolkat mönster men kom på det till slut.Har inte virkat så mycket heller.

    SvaraRadera
  4. Var har du hittat den snygga etiketten "Made by me"? Lyckas inte hitta någon lika fin...

    SvaraRadera
  5. Super lätt beskrivning och båda mina disktrasor blev superfina och raka.
    Har virkat i över 20 år och kan säga att det är inget fel på beskrivningen. / Gabbi

    SvaraRadera