torsdag 15 december 2016

Lucka 15, nätpatent

Jag är mycket förtjust i alla sorters olika patentstickningar. Det blir ofta ett fluffigt och poröst tyg i de teknikerna. Så idag tipsar jag om 

Lucka 15
nätpatent

Som till vanlig patent har denna stickteknik många olika namn och kan stickas på många olika sätt. Jag har inte satt mig in riktigt vilket som är vilket. Kärt barn har många namn, nätpatent, våffelmönster, honeycomb brioche, wafflebrioche, är de jag kommer på just nu. Som sagt finns det många namn och många olika sätt att sticka detta mönster som ofta ger liknande resultat. Efter att ha stickat och testat olika tekniker, så rekommenderar jag denna. Den är relativt enkel att komma in i och jag tycker den ger att bra resultat.


Förklaring:
rm- rät maska
am- avig maska
2tills- plocka upp den lösa maskan/tråden från 1U och sticka 1 rm tillsammans med tråden + vanliga maskan
1U- sticka 1 rm i maskan från varvet under
*-*- upprepa *-*, avsluta med maskor efter*

Mönster delbart med 2+1

V1: (rätsida) *1 rm, 1U*,1 rm
V2: (avigsida) 1 rm, *2tills, 1 rm*
V3: *1U, 1 rm*, 1U
V4: 2 tills, *1 rm, 2 tills*

Tips på mönster:
Tidepool Hat, mössa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar