måndag 27 juni 2016

Femtimmarskofta i Nepal

Denna kofta, som kallas Femtimmarskoftan, brukar jag rekommendera till de som vill sticka sin första kofta. 
Beskrivningen finns att hitta gratis på nätet om man googlar på femtimmarskofta. 
Den finns i en storlek och passar väl en 6 månaders om man använder det garn sm rekommenderas. Jag har stickat min kofta i Drops Nepal på stickor 6mm och då blir den lite lösare i tyget. Det gick åt drygt 2 nystan. 


Koftan stickas uppifrån och ned på en rundsticka. Så gör man ökningar jämnt fördelat över oket. Jag gjorde det enklaste möjligaste och hade knytsnöre som knäppning. Vill man inte göra knapphål men ändå ha knappar så funkar det bra att sy dit tryckknappar. Sedan kan man sy dit fina knappar som en trevlig utsmyckning också. 

Jag har sytt sömmen på ärmen med maskstygn för det tycker jag blir snyggast. Man kan även virka sömmen i ärmarna. Då slipper du fästa trådar och använder den tråden för att fortsätta sticka med. 

Vill man sticka den i tunnare garn går det också, men då blir den mycket mindre. I ett grövre garn blir den koftan större. Garnåtgången ändras också en del..

Kul, lätt och snabb stickning!

Ha det gott!

/Sofia

1 kommentar: