måndag 23 maj 2016

Siri-knit-along

Imorgon börjar vi sticka koftan Siri tillsammans här på Garnadiset. Häng gärna med du också!

Jag är så pepp på denna kofta. Det var svårt att bestämma vilket garn jag ville sticka i. Tillslut valde jag no4 organic wool+nettles från Onion. En stor anledning till det var att detta garn har en rekommenderad stickfasthet på 21 maskor på 10 cm. Denna lilla maska kan man lätt justera så man stickar lite lösare så man får 20 maskor/10 cm.


Jag personligen tycker att detta garn blir lite väl glest redan på 21 maskor så jag beslutade mig för att följa 21 m/10 cm.
Detta medför att plagget kommer bli lite mindre än vad storleken på beskrivningen är. Vilket passar mig mycket bra. Mitt bystmått ligger så S(90 cm) är för litet och M(98 cm) kändes alldeles för stor. Att denna kändes för stor är såklart en smaksak. Ibland vill man ha rymligare modeller och ibland mer åtsittande.
Så nu stickar jag storlek M och då bör min kofta bli mellan S och M.
Uträkning: 1(maska) * 9,8 cm (bystmått M)= 9,8 maskor på hela plagget.  det går 21 m på 10 cm och på 1 cm går det 2,1 m. Så för att se hur mycket mindre koftan blir tar jag 9,8/2,1 blir ca 4,7 cm. Så koftan kommer bli ca 5 cm mindre, så dryga 93 cm runt om.

Ofta brukar 2 maskor/ 10 cm skillnad i masktätheten göra en hel storlek i skillnad. Och att känna masktätheten med fingrarna tycker jag är mycket svårt. Det beror helt på vem som gjort modellen. En del stickar lösare och en del hårdare. Så det är alltid värt att göra en provlapp som också bör tvättas.
Många garner, speciellt superwashbehandlad merinoull, händer det mycket med efter tvätt.

Förberedelser

  • Stickade provlappar på stickor 4 mm och 4,5 mm. Som jag tvättat och mätt. Jag behöver stickor 4 mm.
  • Rundsticka i passande grovlek för din masktäthet.
    Jag använder mig av Addi klicksystem, så jag börjar med en 80 cm för att sedan byta till en längre när det börjar bli trångt med alla maskor på oket. Man kan köra på en lång rundsticka under hela arbetet. 
  • varvräknare kommer jag att använda mig av så jag vet vilket varv jag ligger på. Funkar även att använda papper och penna eller en tråd som följer arbetets gång.
     För att lätt kunna se var jag är om jag måste repa, märker jag ut var 5:e varv med en markör. Går också att markera med en bit tråd. 
  • De små runda markörerna använder jag till att markera ut de olika rapporterna i diagrammet.



Det var väl allt jag gjorde inför dagen imorgon. =)

/Sofia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar